בטיחות בענף הבניה

בטיחות

בשנים האחרונות תאונת העבודה בענף הבניה הפכו למכת מדינה של ממש. למעלה מ- 200 פועלים בענף נהרגו בשלוש השנים האחרונות וכ- 300 נוספים נפצעו באורח קשה או בינוני. כמעט מדי יום נפגע מישהו בתאונת עבוד באחד מאתרי הבנייה בארץ, נתון מבהיל המעיד על ליקויים חמורים בבסיסו של הענף. 

הסיבות למצב הבלתי נסבל הזה שונות ומגוונות כאשר בראש ובראשונה נמצאת אוזלת ידה של המדינה אשר אינה משכילה למצוא טיפול ראוי לתופעה. כיום חסרים בענף מאות תקנים של מפקחים, חוקרים ועובדים במינהל הבטיחות. רק בשביל לסבר את האוזן, אתר בנייה ממוצע בארץ יזכה לביקור של מפקח אחת לשנתיים וחצי בערך. תוסיפו לכך ענישה מגוחכת (קנס על עבירת בטיחות נע בין 6000 ₪ ל- 35,000 ₪) והרי לכם קרקע פוריה לתאונות באחד הענפים שהוא גם ככה מהמאתגרים ביותר שקיימים. 

ועל אף ההזנחה של המדינה למצוא פתרונות למצב ולאכוף את החוקים שכבר קיימים בצורה ראויה יותר, אל לנו להתבלבל, האחריות הישירה לביטחון העובדים באתר הבניה היא של הקבלן. למעשה, הקבלן הינו הסמכות העליונה בכל הקשור לקבלת החלטות בנושאי הבטיחות באתר ואכיפתן, גם כשהוא נעדר ובמקום נמצא מנהל העבודה. לכן, שינוי אמיתי יגיע רק כאשר המוטיבציה לשיפור תנאי הבטיחות באתרי הבנייה תגיע מהקבלנים עצמם.

על הקבלנים להבין שמעבר לדדליינים וכסף,מדובר כאן בחיי אדם ולכן עליהם לקיים את כל הוראות הבטיחות כלשונן. כידוע עבודה באתר בנייה זו עבודה מסוכנת דיה ואין שום הצדקה לחריגה מנהלי בטיחות בסיסיים. קבלן אשר חורג מהוראות ותקנות אלו חייב להיענש בחומרה עד לכדי סגירת האתר שלו. גם רשם הקבלנים חייב להיכנס לנושא ביתר שאת ולקנוס ולהעניש קבלנים אשר מפרים את תקנות הבטיחות. 

על העובדים באתרי הבניה מוטלת גם כן האחריות האישית לדרוש כי הקבלן ומנהלי העבודה יפעלו לפי כל הוראות הבטיחות. על כל עובד ועובד לוודא כי הוא מקבל את כל ציוד הבטיחות האפשרי, מקסדת ראש ועד רתמת בטיחות לגבהים. ואם חסר ציוד או שיש מפגע בטיחותי, פשוט לסרב לעבודה עד שהליקויים יתוקנו.  

חיזוק משמעת הבטיחות באתרי הבנייה מצד הקבלנים, תהליך חניכה נכון של מנהלי העבודה ופיקוח הרבה יותר הדוק מצד המדינה, יקטינו את התאונות באתרי הבנייה, שהם בסופו של דבר סלע קיומה של מדינת ישראל ופיתוחה העתידי, אך כל זה לא שווה כלום אם עובד נכנס לתאר ללא קסדה.

כאשר אנו, בשמש השמות, לוקחים על עצמנו פרויקט, אנו דואגים בראש ובראשונה לביטחון העובדים תוך החמרת כללי הבטיחות באתר. אין שום פרויקט ששווה יותר מחיי אדם. 

שתפו את המאמר

רוצים לקבל מאמרים חדשים למייל?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ותשארו מעודכנים

אולי זה יעניין אותך

גלי חום בקיץ 2023

הקיץ חווינו גלי חום קיצוניים אשר הפכו את העבודה למאתגרת. עובדי הענף ובעיקר עובדי השלד והתשתיות נדרשו להתמודד עם עומסי חום קיצוניים מאוד. נוסף לשמש

המשך קריאה »